Tunel pod Odrą
Będzie najdłuższy w Polsce
Tunel pod Odrą
Będzie najdłuższy w Polsce

Zachodnia Obwodnica Szczecina przetnie na północ od Polic Odrę, którą prowadzi tor wodny do portu w Szczecinie. Zdaniem GDDKiA nowa trasa odciąży obecny przebieg dróg A6, S3 i S6 omijających Szczecin od południa oraz wschodu. Nowa S6 domknie ring wokół Szczecina, co znacząco poprawi skomunikowanie całej aglomeracji szczecińskiej z siecią dróg szybkiego ruchu. Będzie miała szczególne znaczenie dla położonych na północ od Szczecina Polic. Obecnie, aby dojechać z tej miejscowości do węzła Goleniów Północ (S3/S6) po drugiej stronie Odry, trzeba przejechać 58 km. Po wybudowaniu obwodnicy trasa ta skróci się do 23 km, a czas przejazdu kilkukrotnie. Z centrum Szczecina wyprowadzona zostanie znacząca część ruchu samochodowego, w tym pojazdów jadących do zakładów chemicznych w Policach. Ze względu na uwarunkowania terenowe i kwestie środowiskowe, S6 będzie przechodziła pod rzeką tunelem o długości 5 km. To będzie najdłuższy taki obiekt w Polsce.
Jak na razie najdłuższym tunelem drogowym w Polsce jest obiekt pod Ursynowem w Warszawie, o długości 2335 m, będący częścią Południowej Obwodnicy Warszawy (S2). Na drugim miejscu znajduje się Bolków - Kamienna Góra (S3) w województwie dolnośląskim, który liczy 2300 m, a na trzecim Lubień - Rabka-Zdrój (S7) w województwie małopolskim: 2058 m. Natomiast na miejscu czwartym znajduje się zachodniopomorski tunel pod Świną w Świnoujściu, który liczy 1485 m (otwarty 30 czerwca 2023 roku, łączy wyspy Uznam i Wolin, to najdłuższa przeprawa podwodna w Polsce, o długości 1484 m, skracająca czas przejazdu pomiędzy częściami miasta z kilkudziesięciu minut do około 2 minut, zastąpiła ona dotychczasowe przeprawy promowe).
Jednym z kluczowych elementów Zachodniej Obwodnicy Szczecina będzie odcinek Police – Goleniów, w skład którego wchodzi tunel pod Odrą. Będzie liczyć 5 kilometrów. Według GDDKiA będzie to dwururowy obiekt drążony maszyną TBM (ang. Tunnel Boring Machine). Średnica zewnętrzna tunelu będzie wynosiła niemal 15 m, a grubość obudowy 60 cm. Na przebiegu tunelu zaplanowano 19 przejść poprzecznych między nawami, które będą służyły przede wszystkim do ewakuacji w sytuacjach niebezpiecznych. Spód konstrukcji będzie schodził maksymalnie 51 m poniżej poziomu terenu, natomiast jezdnia będzie na głębokości do 45 m. Odcinki wjazdowe do tunelu będą mieć długość około 600 m.




